Wells Gray Provincial Park

Geplaatst op

Vandaag zijn we vertrokken van Kamloops naar Clearwater, een ritje van zo’n 1,5 uur. Na aankomst in Clearwater bleek onze hotelkamer nog niet klaar, dus besloten we met spullen en al het nabij gelegen Wells Gray Provincial Park te bezoeken. Gelukkig hebben we alle spullen uit het zicht in de kofferbak voor de auto inbrekers en verder hopen dat beren niet van de geur van hop houden en de auto niet openbreken om een biertje van Maico te stelen 🙂

Dit park staat namelijk naast zijn vele watervallen ook bekend om zijn vele black bears en grizzly bears.

Wells Gray Park

Bij het park aangekomen is het ook hier een dichtbebost geheel, waardoor je herten en beren waarschijnlijk niet zal zien ook al staan ze op slechts een meter van de weg af. Ook om de watervallen te zien, zul je toch echt de auto moeten laten staan en een wandelingetje moeten maken. Met onze berenfluitjes in de aantocht (in de hoop dat het enigszins helpt) en de bemoedigende woorden van de tourist information dat ze de afgelopen 5 dagen al geen beer meer hebben gezien en dat het zo druk is in het park dat ze zeker wist dat we geen beren tegen zouden komen, gingen we op pad bij de watervallen.

Gelukkig waren het korte wandelingetjes en de watervallen waren het zeker waard om de auto uit te komen. O.a. een mooie hoge waterval en een mini Niagara Falls zoals ze de brede lagere waterval zelf noemen in de volksmond. Tijdens een tripje met de auto van de ene waterval naar de andere zien we ineens een beer de weg oversteken. Het ging te snel om het vast te kunnen leggen en ook te snel om te kunnen identificeren of het een black bear of grizzly was, maar het hele verhaal van de tourist information was in elk geval niet meer geloofwaardig 🙂 , wat nou geen beren… daar liep er net eentje direct naast een picknick plaats 🙂 .

Bij een waterval worden we verrast door een Belgische Wafel kraampje met een echte Belg die de stap heeft durven wagen en nu 10 jaar in Canada woont. En al snel verzamelen veel Nederlanders zich bij dit kraampje voor een Nederlands praatje met de Vlaming. We hebben vandaag nog amper Canadees gehoord, in dit park lopen enkel Nederlanders rond zo lijkt het. Het leuke op vakantie is dat je het gevoel hebt dat je in het buitenland bent, dus we stappen snel weer in de auto weg bij al onze mede-Nederlanders, nu nog even niet, over een weekje zitten we weer de rest van het jaar tussen onze soort 🙂

Ook stoppen we bij een picknickplaatsje om even te kijken naar het uitzicht. Dit uitzicht is weinig spectaculair en het stikt er van de rondvliegende insecten: libelles, bijen, horzels en kevers. Wij stappen snel onze auto weer in, terwijl we een groot Indiaas gezin heerlijk de hele picknick tafel zien dekken en terwijl oma en vele kinderen klaar gaan zitten voor het eten. Net wanneer wij de parkeerplaats willen verlaten land er een absurd grote kever op onze voorruit met zichtbare kaken 🙂 . Gefascineerd bekijken we het beest en na wat foto’s zien we nog net als we optrekken van af de parkeerplaats in onze achteruitkijk spiegel het Indiase gezin hun busje inspringen om daar de picknick voort te zetten: te veel insecten 🙂

Nadat we bij het eindpunt komen wat een uitzicht bied over een meer draaien we om en rijden de route zo’n uur rijden weer terug om in het hotel restaurant een hapje te gaan eten: wiener schnitzels (eerder Canadese schnitzels) en een Canadese cocktail en dan is de dag alweer om. De tijd vliegt voorbij. Morgen vervolgen we onze route naar Valemount, eens kijken wat er daar te beleven valt.

Voor wie het nog niet zat is 🙂 , hieronder nog een samenvatting van de dag:

4 reacties op “Wells Gray Provincial Park&rdquo

1. Jullie hebben weer een mooi plekje gevonden hoor. Ziet er allemaal lekker zomers uit maar met genoeg water voor een beetje spektakel. Hoop dat de weg naar Valemount net zo mooi is, maar anders in ieder geval de volgende etappe, waarin je zeker moet stoppen bij Rearguard Falls en Yellowhead Lake voor foto’s.

2. Wat leuk om al jullie verhalen te lezen en de prachtige foto’s te zien. Moest even een inhaalslag maken van een paar dagen, maar ik ben weer bij hihi…
    Mooi die watervallen. En fijn idee om een berenfluitje bij je te hebben, maar werkt dit echt? Misschien had je beter de vuvuzela mee kunnen nemen. Wel bijzonder om de beren zo in de natuur te zien en zo dichtbij. Jeroen en de meiden gaan ze morgen weer eens bewonderen in de dierentuin. Is toch ff wat anders.
    Geniet nog van julie vakantie. Groeten