Cruise Norwegian Breakaway

Geplaatst op

Na een nachtje in Miami moesten we voor 12:00 ingechecked zijn bij de Norwegian Breakaway voor een 7daagse cruise naar Honduras, Belize en Mexico. De incheck ging net zo voorspoedig als bij het inchecken op het vliegveld. Het is eigenlijk volledig met elkaar te vergelijken alleen het transport is niet door de lucht maar over de zee.

Eenmaal aan boord blijkt dat we net als afgelopen jaar onderin het schip geplaatst zijn en net als vorig jaar volledig aan de achterzijde van de boot. Alleen is onze kamer nu wel groot maar net iets minder praktisch ingericht. Dat we onderin en achteraan zitten heeft zo zijn voordelen, zo weet je heel snel je kamer terug te vinden, maar het heeft ook een nadeel veel activiteiten zijn zo rond de 15de en 16de  verdieping , dus dat is dan of een van de vele liften nemen of zoals wij geregeld doen de trap nemen. Hierdoor lopen we nog wat van de calorieën eraf 😊.

De eerste 2 dagen op de boot

De eerste dag stond in het teken van inchecken en je kamer verkennen, en uiteraard alle mogelijkheden van de boot. De 2de dag is een dag op zee en een prima gelegenheid om de rest van de boot te kunnen zien, en te gaan zwemmen. Ook is dit de dag dat je de vele restaurants, welke inbegrepen zijn bij de prijs op te zoeken en te testen.

De 3de dag (Honduras) zijn we…

… op onze eerste excursie gegaan. Een natuur reservaat (Gumbalina park) en snorkelen op het strand. Het park was en is geen aanrader, het gaat hier om een kleine wandeling door het park naar een plek voor een foto mogelijkheid met papegaaien en een foto mogelijkheid met capuchin aapjes.

Ze springen zo op je schouder, snel mijn bril maar even veiligstellen 🙂

Het snorkelen was daarentegen wel mooi om te doen. Hier hebben we flink wat vissen gezien (hoofdzakelijk omdat ze gevoerd werden) en ook nog wat echte kreeften. Deze had ik zelf nog niet eerder gezien in het echt, en niet in een restaurant.

De 4de dag (Belize) zijn we …

…weer op een boot geklommen voor een eco toer door de mangrove en muggen van Belize, waarbij we flink te pakken genomen zijn ondanks afweer middelen die we gebruikt hebben. Deze dag hebben we afgesloten in het zwembad op het resort van de kade waar we aangelegd hebben. De eco toer was wel leuk om te doen maar ook dit was eigenlijk het geld niet waard. De uitleg van de gids was niet bijster goed maar we hebben ook niet heel veel bijzonders gezien. Ondanks een half uur wandelen door de jungle.

De 5de dag komen we aan in Mexico Costa Maya

Hier hebben we een goede dag gehad, we beginnen met een ATV excursie. We rijden met de Quad door de jungle, waar de modderplassen zorgen voor flink wat viezigheid op de schoenen en broeken. Het begint hier ook flink hard te regenen maar dat drukt de pret zeker niet 😊. We sluiten de quad excursie af langs het strand. We hebben dan nog de middag voor de boeg, en we worden afgezet bij een strandparadijs, waar alle drankjes inbegrepen zijn. Dus laat de cocktails maar komen.

Hier springen we in een kano voor een rondje op het gladde water, ik hou het al snel voor gezien maar Bianca geniet nog even verder en vaart nog een 15 minuten lekker door. Om na het nuttigen van een nieuw drankje zichzelf te verwennen met een massage. En dit alles onder het genot van wat muziek en een heerlijke temperatuur. Kortom een bijzonder goede dag gehad.

De 6de dag gaan we in Mexico naar…

… het Maya tempel complex Chichén Itzá. Het is een hele toer om er te komen eerst moesten we een 40 minuten met een veerboot naar het vaste land om vervolgens met een gids een busje in te stappen voor een 2,5 uur durende rit naar het complex van Chichén Itzá. Hier hebben we een klein uurtje de tijd om rond te kijken waarbij de gids net als de 2,5 uur durende busrit ons overlaad met informatie over de site. Gelukkig hebben we een gids die al 20 jaar deze tour doet en daarmee best veel informatie heeft over de verschillende gebouwen.

Kukulcán Piramide

We beginnen bij de Piramide van Kukulcán de highlight van het complex. Deze piramide is voor de helft gerestaureerd voor wat betreft de stenenfacade, en is indrukwekkend om te zien. Ondanks dat de piramide niet al te hoog is maakt deze absoluut impact om ons en de rest van ons kleine gezelschap.

Temple of the Warriors

Hierna gaan we door naar de Temple of the Warriors deze tempel is voorzien van pilaren voor de ingang van de trap met daarop allemaal verschillende krijgers afgebeeld in het steen. Van de tempel zelf is niet heel veel meer over en de toegang tot de tempel wordt net als alle andere onderdelen van het complex niet toegestaan. Dus we moeten kijken vanaf een afstandje.

De volgende stop is de temple of Venus een aanzienlijk kleinere tempel van amper 4 meter hoog, waarop de afbeeldingen staan van een Jaquar en een Adelaar die het hart van een krijger vasthouden om op te eten. Offers waren hier destijds een gemeengoed en eervol, hoewel wij het niet begrijpen vonden mensen het destijds niet erg om te sterven voor een God die vereerd werd, om zodoende te bidden voor meer regen, zon of betere gewassen.

Speelveld van de Maya’s

Na de Venus tempel gaan we op weg naar het speelveld van de Maya’s. Hier staan we wederom verbaast te kijken van de omvang van het speelveld en van de onmogelijke taak van de spelers om een stenen bal (de buitenkant was van rubber, maar de bal woog zo’n 1,5 kilo) met enkel de heup, elleboog borst en nog een lichaamsdeel over te spelen en in het ronde doel op enkele meters hoog aan de muur te krijgen. Super moeilijk, en het spel kon ook enorm lang duren, dagen tot weken zei de gids. En wat het nog extra bizar maakte was dat de aanvoerder van het winnende team onthoofd werd als offer. Hoezo wil je dan nog winnen is mijn vraag… maar goed kennelijk waren tijden anders.

Na alle onderdelen van het tempelcomplex te hebben gezien mochten we nog wel 20 minuten vrij rond kijken, we hadden er immers al 40 minuten zweten op zitten. Het is hier enorm warm en het tempo van de bezienswaardigheden bekijken is absoluut hoog. Dat moet ook wel want we moeten de boot halen van 16:00 naar onze kleine schuit. En dat duur toch gauw 3,5 uur bij elkaar. Dus we kijken nog snel naar wat we willen zien, worden nog even afgezet voor een beeld wat in de kerstboom terecht komt en we haasten ons naar de aircobus voor de lange reis terug.

Dag 7 een dag op zee…

… en tevens de laatste Cruise dag voor ons, morgen komen we aan in Miami voor een nachtje om daarna de vlucht terug te pakken naar huis. We beginnen de dag maar rustig aan, met een ontbijtje om 11:00 vervolgens proberen we het touwen parcours. Om daarna lekker te gaan zonnen. Heerlijk relaxed de laatste dag. Helaas was het voor iemand anders minder relaxed want deze moest met spoed naar het ziekenhuis, waardoor de boot veel harder moest gaan varen dan voorzien en nagenoeg alle leuke activiteiten zoals glijden van een glijbaan afgesloten werden vanwege de harde wind die dankzij het harde varen over het dek waaide.

Miami bij nacht

Al met al een mooie cruise met Norwegian Cruise Line. Al denk ik niet dat we snel weer een cruise met deze maatschappij gaan doen. De cruise van vorig jaar vonden we aanzienlijk fijner.

Nu ik dit zo schrijf zit ik aan het zwembad in Miami met een Mojito te chillen, want tja onze vakantie zit er op voor dit jaar.

3 reacties op “Cruise Norwegian Breakaway&rdquo

1. Een beetje laat heb ik nu net jullie verslag van een, volgens mij, prachtige vakantie gelezen. En ik heb genoten van alle foto’s, wat bijzonder. Echt geweldig, moet toch weer snel een cursus bij je doen Maico .
    Ook weer een mooie reis, waarbij je weer inspiratie krijgt om ook dat deel van Canada en Amerika te ontdekken.
    Wat zal de volgende brengen?