Schiphol t/m Port Macquarie

Geplaatst op

Dag 1 en 2 Amsterdam – Hong Kong – Sydney
30 augustus 2012 zijn we ’s ochtends vertrokken voor onze vakantie naar Australie. Eerste deel van de vliegreis tot aan Hong Kong verliep vrij soepel (een beetje turbulentie en een enorm smakkende chinees naast ons, het schijnt in Azie een teken te zijn dat het smaakt, maar voor ons Hollanders is het niet smaakvol als het boven de volume van je koptelefoon uitkomt). Aangekomen in Hong Kong, waren we redelijk op, maar nu moesten we nog een keer zo lang. Je moet er wat voor over hebben he? 🙂
Hier zaten we gelukkig met zijn 2en naast elkaar. Echt slapen wil niet in de krappe stoelen dus we waren wel echt aan vakantie toe toen we aankwamen.
Het was inmiddels avond in Sydney toen we aankwamen (31 augustus). Snel een taxibusje genomen en onder de wol, want brr… het was nog net de laatste winterdag hier.

dag 3 Sydney
Vanochtend vroeg op, want we hadden 1 dag om Sydney te verkennen. Vanaf ons hotel hebben we een wandeling van een half uur gemaakt door Hyde Park (een stadspark) naar de Opera en Harbor Bridge. Deze plek zie je altijd met oud en nieuw op tv. Vanuit hieruit hebben we een boottocht gemaakt naar Manly Beach. Het was zo fris dat we de ferry niet af zijn gegaan, maar de ferry tocht gelijk weer terug hebben genomen, het ging ons voornamelijk om het uitzicht op de skyline vanaf de ferry.
Toen hebben we nog Circular Quay en de Rocks vluchtig bekeken (de haven en een wijkje bij de haven). Hierna hebben we de bus genomen naar Bondi Beach, waar we 2 stappen op het beroemde strand hebben gezet. Het was er erg rustig, gezien het nu vandaag slechts 1 dag lente is. Nadat we de bus weer terug naar de binnenstad van Sydney hadden genomen hebben we nog een rondje door Chinatown gedaan en zijn we bij Darling Harbour een lekker hapje gegeten (kangaroo spiesjes, rump steak met salade en een warme chocolade muffin met ijs). Daarna door de regen terug naar het hotel gewandeld. Flink wat beweging gehad vandaag.

Dag 4 Sydney – Port Stephens, Soldiers Point/Nelsons Bay
Vanochtend de huurauto in Sydney lopend opgehaald. Daarna was het plan de koffers uit het hotel te halen en uit te checken. We kregen een zwarte Ford Falcon XC6. Deze moesten we controleren op schade en toen we hem eenmaal uit de donkere parkeergarage reden, waren we niet tevreden met de bandjes die op springen stonden (geen profiel, een dikke scheur erin), gelukkig was het geen probleem een andere auto mee te krijgen, zelfde auto, ander kleur (grijs metallic), betere bandjes. Gezien de lekke band van vorig jaar, waren we hier erg alert op. Bianca had inmiddels de koffers al weer lopend opgehaald, want het wisselen van de auto ging niet zo snel als we het hier opschrijven. Heel wat papierwerk etc. Toen we ein-de-lijk onderweg waren via de Harbour bridge en Sydney hadden verlaten, vond Maico de sleutel van de andere auto nog in zijn broekzak. Gelukkig konden we met een telefoontje regelen dat we de sleutel zo’n 240 km verderop op de luchthaven van Newcastle konden afleveren (dit scheelde weer een ritje terug naar Sydney) 🙂
Onderweg veel bush bush en bush gezien en toen we bij Newcastle aankwamen vonden we geen luchthaven. Weer een telefoontje en het bleek dat Newcastle airport niet in Newcastle ligt maar in Williamstown. Toen we de sleutel daar gingen afleveren bleek het papierwerk niet te kloppen en was de sleutel die Maico in zijn broekzak had van een andere auto op iemand anders zijn naam (heel vaag, aangezien Maico hier toch echt de zwarte Ford mee had gestart.)
Ze zoeken het maar uit, we hadden een krabbel binnen van het inleveren van welke sleutel dan ook.
Gelukkig was de “omweg” naar de luchthaven niet erg, want we werden beloond met onze eerste kangaroo-siting (best grote beesten). We kwamen vrij laat aan op onze eindbestemming van vandaag Soldiers Point (15:10), dus we konden geen excursie meer doen. Hierdoor besloten we een wandeling naar Tomaree Head te maken. 168 meter hoog en 550 meter wandelpad omhoog. Dit was best pittig. Na het eten in de haven van Nelson Bay zijn we naar ons hotel terug gegaan.
Overigens is het hier al vroeg donker (het is nu begin voorjaar, 17:30 is de zon onder).

Dag 5, Port Stephens (Soldiers Point/Nelson Bay) – Port Ma
Vandaag vroeg opgestaan en de zonsopgang bekeken vanaf het balkon, uitzicht over de baai. Na het uitchecken zijn we naar Nelson Bay gereden en hier hebben we een excursie geboekt: whale watching!
We vertrokken om 10:00 op een catamaran vanuit de baai naar open zee. Hier kwamen we al snel 3 walvissen tegen (humpback whales), welke we voor bijna 1,5 uur gevolgd hebben. We hebben een volledige show gekregen: vlak voor en naast de boot kwamen ze omhoog, water blazen, staart omhoog, splonzen etc. In een woord GEWELDIG!
Daarna zijn we langs een rots met een ‘sealkolonie’ gevaren (3 kleine zeehondjes, goed gecamoufleerd tegen de rotsen, bijna niet te zien) en op de terugweg werden we nog in de baai getrakteerd op een groep dolfijnen voor de boot, die recht onder ons mee zwommen. Een zeer geslaagde excursie dus.
Hierna zijn we naar The Tilligerry Peninsula gegaan, waar we tijdens een wandeling door de bush en swamp een koala hebben gespot in de boom! Bij het informatiepunt zeiden ze dat ze ze al een tijdje niet hadden gezien, maar Maico heeft em gespot! We twijfelden eerst nog met het blote oog of dat propje in de boom er nou wel of niet een was (leek ons oncomfortabel zitten zoals dat propje daar hoog in de boom zat), maar na wat inzoomen met onze fototoestellen en camera (want de verrekijkers lagen nog in de kofferbak), bleek het er toch echt een te zijn. Aangezien het beestje saai stil zit en je zijn achterkant alleen ziet, want ze slapen overdag, kon Maico het toch niet laten hem even wakker te fluiten zodat we 100% zeker wisten dat het een koala was. En ja hoor, mr koala draaide zich om en poseerde mooi voor de camera. Daarna lieten we de arme ziel weer verder slapen. Maico had immers zelf ook ervaren hoe het is om een nacht niet te kunnen slapen in een doorgezakt hotelbed (anders was hij echt nog niet op voor de zonsopgang hoor :-)). Daarna hebben we nog een poging gedaan in het plaatsje Lemon Tree om er eentje dichterbij te spotten bij de mangrove’s, wat niet is gelukt.
Daarna zijn we naar Macadamia Meadows gegaan, een macademia plantage, waar Bianca de winkel leeggekocht heeft. Hierna moesten we haast maken naar port macquarie (nog zo’n 270 km te gaan, terwijl het al 15:45 was, en zoals we al aangaven is het hier 17:30 donker. Bovendien gaat 270 km in Australie niet zo snel als in Nederland gezien de snelheidslimieten lager zijn).
Na een snelle hap nog even de jaccuzzi en sauna in gegaan in de hotel spa en dit verhaal sluiten we af met een macademia-toetje! Tot snel vanaf down under!
(ps plaatjes komen later, want op deze pc mogen geen foto’s worden toegevoegd.)