IJsland de grand tour 2019

Geplaatst op
Snæfellsnes top fotografie plek

Het is al weer even geleden dat we onze rondreis door IJsland hebben gedaan, of eigenlijk moet ik zeggen een rondreis rondom IJsland. Want in alle eerlijkheid hebben we hoofdzakelijk de rondweg genomen langs de meest bijzondere watervallen van IJsland. Deze route gaat langs Highway 1 welke we dan ook afgereden hebben, met wat uitwijkingen naar bijzonder mooie plekjes zoals Snæfellsnes.

We beginnen onze reis in Reykjavik waar we in een eenvoudig hotel verblijven, weinig poespas maar dat is natuurlijk ook niet nodig. Het enigste wat je wilt is een goed bed en een lekker ontbijtje. De stad Reykjavik is best wel groot maar het centrum daarin tegen is niet heel erg groot en prima te bewandelen, wat we dan ook gedaan hebben om een lekker eet-tentje te vinden.

De volgende dag begon onze zoektocht naar de grote watervallen. De gouden driehoek noemen ze de bezienswaardigheden rondom de hoofdstad. Een van de stops is Þingvallavegur een nationaal park net te noorden van de hoofdstad aan wegnr 36. Hier ligt ook de eerste waterval van onze trip de Þingvellir. Er viel niet heel veel te zien want de waterval was nagenoeg volledig dicht gevroren. Dus zijn we op weg gegaan naar de eerste waterval van de kaart hierboven Gullfoss Falls. Een bijzonder grote waterval waar het gezien de korte afstand van de hoofdstad dan ook best wel druk was.

Gullfoss Falls

Gelukkig zijn we deze dag op weg naar Myrdal waar we de nacht zullen doorbrengen en waar we hopelijk ook onze eerste Aurora Borealis van dit jaar gaan zien. Na GullFoss Falls rijden we door naar Seljalandfoss met direct daarnaast Gljúfrabui. Snel even uitstappen want het is al laat omdat we bij Þingvellir verkeer gereden zijn wat ons uiteindelijk een dik uur aan tijdsverlies heeft opgeleverd. Dus veel tijd om te genieten was er niet aangezien we nog een 4de waterval op ons lijstje hadden staan. Skógafoss Waterfall is een immens hoge waterval waarbij je als bezoeker letterlijk in het niet valt.

Na het eten er nog even op uit voor het Noorderlicht, wat we gelukkig heel vaagjes hebben gezien.

De volgende dag vervolgen we onze weg over highway 1 naar Jökulsárlón Glacier waar we een gletsjer tour geboekt hebben om naar de ijsgrot met prachtige blauwe te gaan. Helaas het weer bij ons is regen regen en regen. Dus het blauw viel een beetje in het niet. Maar goed wie niet waagt die niet wint, en de rit ernaar toe was zeker wel de moeite waard. En de wandeling de grot in was door de vele regen een waterval wandeling geworden. Maar het was nogmaals de moeite waard :-).

Dit is tevens de plek wat bekend staat als Diamant strand. Dit komt door de vele kleine en grote ijsblokken die daar op het strand aanspoelen. Deze ijsblokken komen van de gletser waar we een uur eerder nog overeen hebben gereden, en pff dit is wel een fotografie plek bij uitstek! En dan is de kaart vol en de batterij leeg, grr slecht voorbereid! Maar gelukkig nog wel een paar plaatjes kunnen schieten. We slapen vandaag in Höfn.

De volgende dag rijden we een bijzonder mooie en winderige kustroute naar Egilsstaðir vandaag geen waterval gezien. Maar dus wel veel kust en fjorden bijzonder mooi en indrukwekkend.

Na een rustige nacht en een lekker ontbijtje gaan we vandaag de hooglanden in op weg naar een heerlijk warmwaterbad in de buitenlucht bij Hotsprings Myvatn. Nog wel even een aantal fotoplekken bezoeken natuurlijk zoals een vulkaan en de stoomkokers naast Myvatn meer en natuurlijk niet te vergeten het trollenbos :-). De geplande waterval Sellfoss is niet gelukt omdat de weg niet begaanbaar was.

De volgende ochtend de zonsopkomst gefotografeerd aan het mooie Myvatn meer, heel koud en je vingers/tenen vroren er letterlijk af maar pff dat was wel even een snoepje van de natuur!

Nu snel op weg naar de eerste waterval van vandaag in IJsland de Godafoss en een mooie fjorden route die er op volgt naar onze overnachtingsplek.

De volgende dag wederom regen en regen, erg jammer want we gaan een lavagrot in, nu is het daar binnen droog maar de weg ernaar toe was lang genoeg om doorweekt te worden. Vandaag slapen we op het schiereiland Snæfellsnes. En zijn we wederom hoopvol op een Noorderlicht nacht want de voorspellingen waren goed. Alleen het wolkendek was ook goed aanwezig waardoor wij niets te zien kregen. In ons hotel waren de acteurs van een tv serie die opgenomen werd in het piepkleine dorpje: Stykkishólmur onze laatste stop voordat we terug rijden naar Reykjavik om terug te vliegen naar Nederland.

Snæfellsnes is echt een plek voor de fotografieliefhebber. Wat mooi! watervallen, zwarte stranden en een enorme vulkaan (naar het schijnt want deze was in de mist en de wolken gehuld).

Eén antwoord op “IJsland de grand tour 2019”

1. wat zijn het weer mooie foto,s daar worden wij jaloers op haaa

het is een mooi land jammer dat het daar zo koud is

maar geniet er samen goed van