De route door Zuid Afrika

Geplaatst op

Dag 1 Amsterdam – Johannesburg

Vandaag vertrekken we met het vliegtuig in de middag vanuit Dusseldorf naar Johannesburg. We vliegen voor de eerste keer met de luchtvaartmaatschappij Emirates en doordat we niet vliegen met KLM moeten we een tussen stop in Dubai maken om vervolgens door te vliegen naar Johannesburg.Waar we dus op dag 2 van onze reis aankomen. Eenmaal aangekomen in Johannesburg worden we opgewacht door iemand van de reisorganisatie die onze transfer verzorgt naar Pretoria.

Dag 2 Pretoria

Aangekomen in Pretoria hebben we de rest van de dag heeft u de gelegenheid om de hoofdstad van Zuid-Afrika te verkennen. We hebben de keuze uit een aantal bezienswaardigheden in en rondom de vroegere hoofdstad van Transvaal, we kunnen langs het Voortrekkersmonument, het Kruger House Museum, het Paul Kruger Monument en het Kerkplein. Maar ik verwacht niet dat we de gehele dag opweg zijn, na zo’n lange vlucht wil je toch ook wel even bijkomen in je hotel want morgen krijgen we immers de auto (hopelijk de X-trail of tuscon). Ik ben wel benieuwd naar de in de stad omzomen de typische Jacarandabomen de straten en pleinen.

Dag 3 Pretoria – Tzaneen ca. 375 km

Vandaag begint het feest pas echt want nadat we de huurauto in ontvangst hebben genomen verlaten we het drukke hart van Zuid-Afrika om op weg te gaan naar de Northern Province. Deze route gaat door een prachtig savannegebied, ook wel aangeduid met de naam Bosveld. Via Pietersburg en één van Zuid-Afrika’s mooiste bergpassen, de Magoebaskloof, rijden we naar Tzaneen,wat bekend staat als een gezellig rommelig stadje met prachtige fruit- en theeplantages.

Dag 4 & 5 Tzaneen – Krugerpark NP ca. 250 km

In de loop van de ochtend verlaten we Tzaneen en rijden we naar Punta Maria, het onbekende maar zeer fraaie deel van het Krugerpark. Hier logeren we één nacht. De volgende dag zullen we vroeg opstaan om al vroeg verder te rijden naar onze volgende lodge in het Krugerpark. Naast de mooie natuur die we daar hopelijk aanzullen treffen hopen we uiteraard ook de ‘Big Five’ te ontmoeten al dan niet van dichtbij. Welke dieren behoren tot de ‘Big Five’ de olifant, leeuw, neushoorn, luipaard en de buffel. De olifant wil ik wel van dichtbij zien maar de leeuw, neushoorn, luipaard en Buffel(de gevaarlijkste van allemaal) hoop ik wel goed te kunnen zien maar niet van te dichtbij, haha. We kunnen ook een game drive per open landrover boeken bij onze lodge. Als we ze zelf nog niet gezien hebben moet het dan hopelijk wel goed komen.

Dag 6 Krugerpark NP – Hoedspruit ca. 250 km

We verblijven vandaag in een lodge aan de rand van het Krugerpark. Van hieruit worden verschillende wandelsafari’s en game drives naar het Krugerpark georganiseerd. Dus opties genoeg voor ons om het park en de omgeving te gaan ontdekken.

Dag 7 & 8 Hoedspruit – Hazyview ca. 200 km

Na het ontbijt vertrekken we naar de Noordelijke Drakensbergen in de provincie Mpumalanga, waar we misschien een “fantastisch wandeling” maken. Na de wandeling rijden we langs de indrukwekkende Blyde River Canyon en Bourke’s Luck Potholes opweg naar God’s Window waar naar het schijnt een werkelijk goddelijk uitzicht is. Van hieruit rijden we, via Pelgrim’s Rest, een historisch goudzoekersstadje, naar onze accommodatie. We overnachten twee nachten in Hazyview/Wit Rivier, zodat we een welverdiende rustige dag hebben waarbij we ruim de tijd hebben om alles op ons in te laten werken, we kunnen ook nogmaals het Krugerpark gaan bezoeken.

Swaziland
Dag 9 Hazyview – Swaziland ca. 300 km

Vandaag gaat onze reis in zuidelijke richting naar het kleine koninkrijk Swaziland. We verlaten het voormalige Transvaal en rijden via Nelspruit naar Swaziland. Deze route is prachtig als we de verhalen mogen geloven die we gelezen hebben. Na het passeren van de grens en de douaneformaliteiten rijden we door het “mooie” landschap naar de hoofdstad Mbanane, waar we een lokale markt kunnen bezoeken, wellicht laten dat bezoekje wel voorgezien maar goed je weet maar nooit he;-). We overnachten in één van de wildparken van Swaziland. In het park hebben we de tijd om lekker te luieren of een game drive te maken dan wel per voet het park te verkennen.

Dag 10 & 11 Swaziland – Hluhluwe ca. 275 km

Vandaag verlaten we Swaziland en rijden we via de suikerrietvelden Zululand binnen. Zululand is een gebied dat eens geregeerd werd door de fameuze Zulu koning Shaka,we are growing,growing malamhaja (volledige songtekst hier). We verblijven twee nachten in het Hluhluwe-Umfolozi Park dan wel in de omgeving. We kunnen hier wandelen en/of een boottocht maken op het meer van St. Lucia waar we oa. krokodillen kunnen zien. Dat is weer eens wat nieuws he na dat we vorig jaar op krokodillen hebben zitten jagen in de everglades… Ook kunnen we een game drive in het bekende Hluhluwe-Umfolozi National Park maken of een Zuludorp bezoeken waar we een goed beeld krijgt van deze cultuur.

Dag 12 & 13 Hluhluwe – Drakensbergen ca. 500 km
In de loop van de ochtend vertrekken we naar de Drakensbergen. We rijden via de Natal Midlands, dat rond 1800 het slagveld was van Zulu’s, Engelsen en Boeren. Hier krijgen we een goed beeld van de geschiedenis van die eeuw, daar ben ik toch wel benieuwd naar. We verblijven twee nachten aan de rand van de Drakensbergen, zodat we de tweede dag de tijd heeft om dit gebied al wandelend te verkennen.

Dag 14 & 15 Drakensbergen – Lesotho ca. 480 km

We rijden richting Lesotho en verlaten Kwa Zulu Natal en rijden door het Koninkrijk van Lesotho. Over glooiende en bergachtige landschappen rijden we verder naar het hart van Lesotho, waar we twee nachten verblijven in een nette doch eenvoudige accommodatie. De volgende dag hebben we de mogelijkheid middels een pony trekking de omgeving nader te leren kennen.

Dag 16 Lesotho – Mountain Zebra National Park ca. 500 km

Deze dag rijden we naar de grens van Lesotho en rijden we richting de Karoo, waar we overnachten in Cradock dan wel in het Mount Zebra National Park.

Dag 17 Mountain Zebra National Park – Addo Elephant Park ca. 250 km
In de loop van de dag rijden we van het ene naar het andere nationale park te weten het Addo Elephant Park, gelegen nabij de havenplaats Port Elizabeth. Hier gaan we hopelijks kennis maken met de imposante viervoeter de olifant die hier veel vuldig voorkomt. Het park bevat een beschermde kudde van ongeveer 300 olifanten, die eens over de velden van de oostelijke Kaap rondliepen. Het is een prachtig park met een schitterende flora. De olifanten kunnen overleven door de aanwezigheid van ‘the pink-flowered’ spekboom (Portulacaria Afra). Dit is een plant die wel drie meter hoog kan worden en dient als een overheerlijke olifantenmaal. We overnachten in of in de nabijheid van dit park.

Dag 18 & 19 Addo Elephant Park – Knysna ca. 340 km

Na het ontbijt vertrekken we naar de Garden Route. We hebben de tijd om Tsitsikamma National Park te bezoeken met haar bekende brug. Een fantastische plek voor een uitgebreide wandeling. Hierna rijden we via Plettenberg Bay naar Knysna, waar we twee nachten verblijven. Knysna is een klein hectisch plaatsje, waar een gezellige vakantiesfeer hangt. Het ligt midden in het hart van de ‘Garden Route’. Krysna is van oorsprong gebouwd om als houthaven en scheepsbouw centrum te dienen. Dit dankzij de aanwezigheid van een groot lagoon. Op dit lagoon kunnen we een boottocht maken en langs de Knysna Cango grottenHeads varen op zoek naar dolfijnen en walvissen (in het seizoen). Ook kunnen we hier oesters eten, het lokale gerecht waar Knysna mede bekend door is geworden. Maar ik zal die oesters achterwegenlaten na me ervaring in Brussel en het bekende effect viel ook wel mee hahaha.

Dag 20 Knysna – Oudtshoorn ca. 125 km

We rijden via de binnenlanden en de mooie Outeniqua pas naar ’s werelds struisvogelhoofdstad, Oudtshoorn. Hier kunnen we struisvogels zien, rijden en zelfs eten. In de middag is er tijd voor ontspanning of het maken van een excursie naar de Cango Caves, een enorm complex van druipsteengrotten.

Dag 21 & 22 Oudtshoorn – Stellenbosch ca. 425 km

Vandaag wederom een interessante route. We rijden via de Kleine Karoo naar Swellendam, waar we een drankje kunen drinken in één van de theetuinen. In de loop van de middag rijden we naar Stellenbosch waar we twee nachten verblijven. Naast het wijnproeven en de mooie wandelmogelijkheden is een bezoek aan het kleine studentenplaatsje Stellenbosch ook een mogelijkheid als uitstapje. Stellenbosch is de op één na oudste stad van Zuid-Afrika en gesticht door de VOC. De stad staat bekend om haar prachtige Kaaps-Hollandse gebouwen.

Dag 23 Stellenbosch – Kaapstad

Vandaag gaan we de omgeving van Kaapstad bekijken, de tafelberg of de Pinquins bij Boulders beach. Vervolgens kunnen we nog het zuidelijkste puntje van afrika aandoen cape of good hope (kaap de goede hoop), verder is een uitstapje naar Robben eiland een optie maar wellicht moeten we iets verdelen over de dag dat we nog in Stellenbosch verblijven.

Dag 24 Kaapstad – Amsterdam
Vandaag vliegen we terug naar Nederland met hopelijk een geweldige vakantie achter de rug waar we nog lang over kunnen nadromen…..

Dag 25 Amsterdam