Afrika 23 en 24 februari 2017

Geplaatst op

Van Punda Maria naar Lethaba

Donderdag 23-02-2017: Vandaag reden we van Punda Maria naar Lethaba via Mopani en diverse dirt roads. Het was een nacht met heel veel regen geweest en niet alleen onze camper werd nat aan de binnenkant, maar pap die slaapt in de bushcamper (kleine pick-up truck met een uitklapbare tent op het dak) had ook natte kleren gekregen in de tent. Kennelijk waren het echt te veel liters regen geweest dan de tent aan kon. Nadat hij wakker werd reed pap dan ook gelijk weg om uit de modderpoelen/waterplassen weg te gaan. Hij vergat echter zijn tent in te klappen en reed met de tent open op dak weg om niet veel verder eenmaal in Kruger door een ranger erop gewezen te worden die hem begeleidde vervolgens alsnog de tent in te klappen 🙂 .

Toen wij zelf eenmaal op weg gingen kwamen we o.a. een hyena tegen, wilde honden wat best bijzonder is. Deze wilde honden zagen we op weg naar de red rock loop. Een mooie afwisselende route door het water en langs de rivier. De wilde honden hadden we als eerste gespot toen ze over de weg liepen. Heel erg aardig van ze want anders hadden we ze nooit ontdekt. We reden daarom even een stukje terug naar een open plek in de hoop ze nog eens te zien. En ja hoor ons geduld werd beloond nog zeker 4 wilde honden kwamen over het veld gerend.

Uiteraard waren ook de zebra’s, giraffen, antilope’s, waterbokken en nyala’s van de partij. Ook zagen we verschillende roofvogels (o.a. een gier en roofvogels met een prooi), vele normale vogels, nijlpaarden, krokodillen, olifanten, ooievaars, caribou’s en apen.

Toen we aankwamen bij de Lethaba campsite zagen we dat er bokjes en blauwbal apen op de campsite rondliepen en namen we even een kijkje bij het schitterende uitzicht over het water en de dieren vanaf het restaurant.

Nadat ook pap en de familie Siemonsma op het camp waren aangekomen en we een mooie plek hadden uitgezocht besloten we uit eten te gaan in het restaurant. Dit werd een hele uitdaging want toen we bestelden bleek er bijna niets meer op voorraad te zijn of we kregen andere dingen dan we wilden of besteld hadden (hamburgers met een plak bacon i.p.v. avocado, koude uienringen, gefrituurde naturel kipfingers i.p.v. gegrilde citroen kipstukjes en niet echt lekkere friet i.p.v. rund/chorizo balletjes). De wortelsoep van Roos en Bianca was vreselijk pittig, alsof ze ergens mee waren uitgeschoten bij de bereiding (smaakte als pure pepersaus). Eigenlijk ging alleen het gerecht van pap goed.

Ach ja dat hoort er een beetje bij in een land als Zuid-Afrika. Nadat de jongens een toetje (eveneens natuurlijk aangepast i.v.m. ingrediënten die op waren 🙂 ) lekker hadden weg gesmuld gingen we terug naar onze campers en besloten we maar gelijk te gaan slapen want morgen wilden we weer vroeg op omdat we morgen Kruger gaan verlaten en op pad gaan naar de Rondavels. Hoe vroeger we opstaan des te meer kans we nog hebben op de weg naar de Gate nog een leuke safari te kunnen maken.

[supsystic-gallery id=6 position=center]

Route Kruger donderdag 23-02-2017:

Vanaf Punda Maria de H1-7 richting Shingwedzi naar de H1-6 daar de dirtroad S52 genomen (dat is een loop waar je langs de Red rocks komt en weer uitkomt op de H1-6. Daar zijn we afgeslagen op de S142 die komt bij Mopani uit. Van Mopani hebben we de H1-6 richting Lethaba gereden, maar zijn afgeslagen op de S47 die uitkomt op de S131 die weer leidt naar Lethaba waar we sliepen.

Van Lethaba naar Blyde Canyon (de Rondavels)

Vrijdag 24-02-2017: Vandaag reden we van Lethaba in Kruger via Olifants (campsite) en allerlei dirt roads naar de Orphen gate het park uit richting de Rondavels. We spraken met zijn allen af om elkaar om 12:00 weer te treffen bij de Orphen gate. Wij vertrokken vanmorgen om half 7. Onderweg hebben we o.a. olifanten, zebra’s, giraffen, nyala’s, antilope’s en verschillende soorten vogels gezien. Bij Olifants haalden we nog een lekkere grote bananen muffin en een mega chocolate chip koek(je), belachelijk groot dus die moest Maico natuurlijk proeven!!

Al redelijk snel kwamen we bij het vervolgen van onze route de camper van de Fam. Siemonsma tegen en samen hadden we het geluk een vrouwtjes leeuw met prooi van dichtbij te kunnen bewonderen.

De overtreffende trap

Later bleek dat pap deze eerder op de ochtend al was tegengekomen samen met een jonge leeuw. Hoe hij het doet we weten het niet, maar hij lijkt altijd op het juiste moment op de juiste plaats te zijn en ons altijd te overtreffen. Hij heeft een soort radar waarmee hij altijd de mooiste momenten spot 🙂 . Dus ’s middags bij onze eindbestemming hebben we dan ook genoten van de mooiste filmpjes die hij wederom had geschoten.

Maar eerst kwamen we om 12:05 bij Orphen aan, waar we hadden afgesproken elkaar weer te ontmoeten en daar troffen we ook pap weer aan. Na een toiletpauze, wat koffie, gezonde lunch (fam. Siemonsma) en ongezonde lunch, lees: ijs (Maico en Bianca) gingen we op pad rond 13:00. We moeten voor 17:00 op de camping ingecheckt zijn en reden achter elkaar aan via de snelweg naar de Rondavels. Dit is de eerste etape op weg naar het vliegveld. Helaas zit ons Kruger avontuur er al weer op 🙁 .

Aankomst bij de camping

We kwamen rond 15:00 aan op de camper na een rit met mooi uitzicht op het gebergte waar de rondavels zich in bevinden en de weg cirkelde langs indrukwekkende afgronden zonder vangrails. Het regende helaas wel onderweg dus het was een beetje triest weer, maar nog steeds een mooi uitzicht. Er lekte tijdens het rijden nog wel wat water via de voorruit naar binnen en ook de airco lekt water, maar dat mag de pret niet drukken.

Aangekomen op de camping gaan we eerst even gezellig wat drinken met een zoutje op het gras naast de camper. De zon komt er inmiddels door en we wisselen de Kruger verhalen en foto’s en films nog even enthousiast uit. Wat was Kruger toch mooi. De jongens duiken ondertussen lekker het zwembad in. Nadat ook de jongens nog even na het zwemmen bij ons gezellig foto’s hebben gekeken besluiten we ook nog even naar de Rondavels te lopen.

Het is best nog een klim maar we worden beloond met een indrukkend wekkend (en duizelingwekkend) uitzicht over de canyon en de Rondavels. Deze uitkijkplek op de camping (upper viewpoint) is misschien nog wel indrukwekkender dan de officiële plek waar je de Rondavels normaal gesproken bekijkt.

Na wat leuke foto’s te hebben geschoten wandelen we terug naar de campers om van daaruit het restaurant op te zoeken. We besluiten voor het buffet te gaan wat er erg goed uitziet en we genieten samen van onze laatste maaltijd en drankje op onze laatste vakantieavond samen. Wanneer we vervolgens het restaurant in het donker verlaten hebben we nog het geluk een uil over te zien vliegen.

De meesten duiken vervolgens het bed in, omdat we morgen op weg gaan naar het vliegveld, terwijl we onderweg nog een stop maken bij de Potholes en God’s Window. Maico drinkt nog even gezellig met pap een biertje/wijntje om de laatste avond af te sluiten. Het is tenslotte ook pas weer over een paar weken dat we elkaar weer zien, aangezien pap nog een aantal weken zal rondtoeren door het Afrikaanse continent, terwijl wij morgen weer terug naar Nederland vertrekken.