Afrika 21 en 22 februari 2017

Geplaatst op

Dinsdag 21-02-2017: Van Balule naar Shingwedzi (Kruger)

Vandaag zijn we vanaf Balule via een dirt road naar Olifants gereden om daarna wederom via dirtroads naar Letaba te rijden. Hiervandaan hebben we de Tsendze loop genomen op weg naar ons eindpunt van vandaag: Shingwedzi. Onderweg hadden we het geluk nog jagende Hyena’s te zien. De laatste 30 km van de route was langs de Shingwedzi rivier waar je veel kans had om luipaarden te spotten volgens een tourguide die we onderweg in zijn jeep om tips hadden gevraagd, maar helaas hebben we ook vandaag geen luipaard gespot.

We hebben vandaag verder nog wel o.a. waterbokken, vele andere soorten bokjes, veel vogels, olifanten, krokodillen en nijlpaarden gezien.

Eenmaal bij Shingwedzi besloten we gezellig bij het restaurant buiten te gaan eten: een enorme stapel kipschnitzels voor pap, Caelan, Ennis en Bianca, een heerlijke Rumpsteak voor Ed, een vegetarische burger voor Roos en Maico waagde zich aan de Helen Z burger (welke ons doet denken aan onze nicht in Canada die bij haar email adres ook nickname Helen Z heeft staan).

Zou deze burger echt naar haar zijn vernoemd? Kennen ze haar zelfs in Zuid-Afrika? 🙂 . Het was een belachelijk grote dikke hoge hamburger welke zelfs niet in Maico’s mond paste.

Na het eten gingen we nog even naast de camper in het donker gezellig borrelen. Het was volgens andere campinggasten iets té gezellig want na enige tijd kwam er een man vragen of het misschien wat zachter kon. Hij sliep aan de andere kant van de camping en kon ons volgens hem horen 🙂 . Na nog wat fluisterend verder geborreld te hebben gingen we moe maar voldaan onze bedden maar weer eens opzoeken.

Route Kruger dinsdag 21-02-2017:

Vanaf Balule via dirt road S92 naar Olifants. Daarna dirt road S44 genomen richting S46 naar Lethaba. Vervolgens de hoofdweg H1-6 waar we de Tsendze loop hebben genomen (S48) om vervolgens via de hoofdweg de dirt road S50 te nemen naar ons eindpunt van vandaag: Shingwedzi.

[supsystic-gallery id=4 position=center]

Van Shingwedzi naar Punda Maria (Kruger)

Woensdag 22-02-2017: Het was weer vroeg dag toen we vertrokken van Shingwedzi. Onderweg spotten we o.a. een hyena. Al snel op de S55 kwamen we de Fam. Siemonsma tegen en reden een groot stuk samen op. We hebben daarna nog de Mphongolo loop genomen om vervolgens op te splitsen van de familie Siemonsma toen wij de afslag naar Dzundzwini namen.

Even op gedachten komen

Via een klimmende route waar we nog een aantal klipspringers tegenkwamen (hele kleine bokjes) kom je boven op Dzundzwini waar je rondom een boompje kunt keren en vanaf de plek van dit boompje heb je een schitterend vergezicht over Kruger. Dit is een bijzondere plek. Dit is één van de plekken waar enkele jaren geleden mam is uitgestrooid en de plek met het uitzicht en de vlinders voelt bijzonder. Het is duidelijk waarom pap en mam dit een mooie plek vinden en wij kunnen niet anders dan het daarmee eens te zijn.

Tijdens een lunch in de camper genieten we van een bijzonder uitzicht over Afrika en het gevoel even weer dicht bij mam te zijn. Wanneer Maico hier uitstapt om even de gedachten te laten gaan en een rondje om de boom loopt komt er een mooie gele vlinder zijn wang aanraken. Na deze mooie plek eindelijk eens met eigen ogen te hebben beleefd, vervolgen Maico en Bianca eenmaal weer beneden van de berg de route helemaal omhoog op de kaart van Kruger naar de Pafuri border (grens met Mozambique).

Daar hebben we de dirtroad S63 genomen waar we heel veel ijsvogels, zwijntjes en Nyala’s hebben gezien en je door een prachtig tropisch bos rijdt. Het leek wel een tropische jungle, erg mooi. Daarna moesten we enigszins opschieten om op tijd bij de gate van Punda Maria te zijn.

We hebben die avond lekker gegeten in het restaurant op de campsite waar Roos en Ed alvast een tafel voor 7 hadden gereserveerd en hadden geregeld dat Roos een lekkere Zuid-Afrikaanse vegetarische verrassingsmaaltijd zou krijgen te eten. De jongen genoten nog van wafels met ijs na en na het eten zijn we met zijn allen in het donker nog even de wildhut ingegaan die deze campsite heeft. Nadat er enige tijd verstreken is en we niets hadden gezien besloten Roos en de jongens maar eens hun bed op te zoeken. Niet veel later volgden ook Anne, Bianca en Ed.

Maico bleef nog ca. 1,5 uur in de wildhut waar hij vervolgens eerst een Olifant voorbij zag komen op ca. 40 meter afstand en daarna een Serval (de exacte naam weet ik zo even niet meer, deze stond wel in een boekje van pap). Vervolgens brak er noodweer uit en kwam er een hele lange stort hoosbui uit de hemel zetten. Maico bleef schuilen in de wildhut en Bianca die inmiddels lag te slapen werd in de camper verrast van bakken water die via de lekke deur letterlijk naar binnen kwam stromen en vervolgens het gangpad van de camper in spetterde. Nu vinden wij het altijd prachtig om een waterval te zien tijdens onze vakanties in het buitenland, maar een indoor waterval is toch niet zo ons ding 🙂 .

Nadat Bianca lange tijd aan de deurklink had gehangen om de deur zo strak mogelijk dicht te houden en de waterval dus zo klein mogelijk te houden en wat gehoosd en gedweild te hebben gaf ze het maar op en ging terug haar bed in na eerst nog even de koffers wat hoger weg te zetten, want de buien bleven maar aanhouden. Toen Maico eenmaal het sprintje aandurfde van de wildhut naar de camper over een blank staand camping terrein heeft Maico via een MacGyver oplossing de deur alsnog vastgeklemd (met een waslijntje). Via een smsje was hij al op de hoogte gesteld dat de camper inmiddels was geüpgraded met een binnen zwembad.

Daarna volgde een natte nacht, maar nu het gekletter van de waterval was gestopt was het best ok te slapen met het getik van de regen op het dak van de camper.

[supsystic-gallery id=5 position=center]

Route Kruger woensdag 22-02-2017:

Van Shingwedzi via de S135 en de S134 de S55 genomen. Toen via de hoofdweg H1-7 afslag dirtroad S56 (Mphongolo loop) genomen. Na het einde van de S56 kom je uit op de hoofdweg die toegang geeft tot de S58 richting Dzundzwini. Daarna hoofdweg H1-8 helemaal omhoog naar Pafuri border (grens met Mozambique) en daar hebben we de dirtroad S63 genomen. Vervolgens hebben we de H1-8 genomen en daar hebben we de afslag S59 genomen. Deze dirtroad komt uit op de S60 die leidt naar Punda Maria.