Etappe 9 Copacabana en Puno met de rieteilanden

Geplaatst op

Het is alweer een paar dagen geleden dat we een bericht geplaatst hebben de reden hiervoor is eigenlijk tweeledig. 1 Het internet is hier heel erg slecht en 2 er valt niet zoveel te vertellen.

Maar ik ga het toch even proberen om het thuisfront niet al te ongerust te maken. Vanuit La Paz hebben we twee keer het openbaar vervoer genomen om te komen waar we nu zitten tot morgenochtend 7 uur want dan zitten we weer in een bus, dit maal voor een periode van 12 a 13 uur. De busritten hier zijn eerlijk gezegd behoorlijk saai maar het is een noodzakelijk kwaad. Gelukkig hadden we een Amerikaan naast ons zitten vanuit La Paz naar Copacobana toe. Dus de busrit van 4,5 uur vloog dan ook voorbij door alle verhalen die we over en weer konden uitwisselen. Aangekomen in Copacobana hadden we een leuk en goed Hostel met een werkelijk super uitzicht over de baai van het Titicacameer. Maar als je denkt dat hier meer te doen is dan alleen door de winkelstraat te lopen en op de kamer zitten dan heb je het mis. 🙁 We verbleven hier 1 nacht en hebben dan ook maar gelijk het avond eten op de kamer genuttigd. Want we hadden immers het beste uitzicht over het meer!

Na nog een paar duizend foto’s te hebben genomen van de zonsondergang en de onweersbuien die langskwamen (die ik thuis hopelijk tot een mooie timelapse kan laten samenkomen), was het tijd om te gaan slapen. De volgende ochtend namen we wederom een bus voor 5 uur maar dan naar Puno toe. De ochtend zelf hebben we nog even wat geld gewisseld want Puno ligt in Peru en uiteraard nog wat kleine souvenirs want tja de Boliviaanse Sol moet op hé.

klik op de foto voor een vergroting

Peru

Na een vermoeiende bus rit kwamen we eind van de middag aan in Puno (Peru), Na wat gesteggel over de reispapieren en het ontbreken van de papieren voor onze excursie van vandaag zijn we nog even snel de stad in gegaan voor een hapje eten. We merken dat het hier wel wat duurder is dan in Bolivia maar echt schrikbarend is het allemaal niet.

6:40 we worden opgehaald voor onze excursie naar Uros en Taquile. Uros is een rieteiland hier in het Titicacameer en het is een kleine gemeenschap op dit eiland, echter zijn er vele rieteilanden in het meer en dat maakt het al met al een indrukwekkend gezicht. Deze mensen wonen letterlijk op het water waarbij de het riet gebruiken om niet te zinken.

Ronduit bijzonder om te zien en te ervaren al is het wel super toeristisch en dat buiten ze dan ook wel lekker uit. Zo had Bianca geen keuze en moest ze traditionele kledingdracht aan (helaas mag ik geen foto tonen ;-)). En na wat lokale uitleg over de gebruiken hier konden we nog even rondkijken en uiteraard souvenirs shoppen. Dit laatste doe ik eigenlijk nooit want het is meestal troep wat achterin de kast verdwijnt maar goed het waren fairtrade prijzen en voor een paar euro hadden we wat leuks. Toen ik geld gaf kreeg ik te horen dat er geen wisselgeld was… maar ik had al gezien dat deze mevrouw loog dus ik kreeg alsnog mijn wisselgeld.

Na nog een boottocht op een echt rittenboot stapte we over voor het tweede deel van de excursie namelijk naar Taquile eiland. Dit is een rotseiland waar de mensen volgens oude gebruiken leven hoog boven het water. Hierdoor moesten we eerst een half uur klimmen tegen een steile berghelling op (verzorgd voetpad). Het uitzicht was wederom super en de bevolking zag er in traditionele kleding erg fotogeniek uit.

Al met al hebben we een half uur in het stadje rondgelopen alvorens we naar onze Lunch gelegenheid toegingen. Hier serveerden ze forel voor mij en een uitsmijter voor Bianca. Na de lunch en wederom een goede uitleg over de gebruiken van het eiland was het tijd om naar de boot terug te gaan en richting het vaste land te varen. Vanwaar ik jullie nu dit bericht type.

4 reacties op “Etappe 9 Copacabana en Puno met de rieteilanden&rdquo

1. Zo zijn jullie ver weg en toch ook weer dicht bij als ik dit lees.
    Maar leuk om te lezen en al die plaatjes erbij.
    Blijft toch een spannende reis daar midden in nowear.
    Je komt toch steeds voor verrassingen te staan.
    Mooie reis verder.

2. Jullie worden nog echte openbaar vevoer adebten met die lange busritten, maar het gaat nog steeds goed blijkbaar. Wederom hele mooie foto’s maar die ene wil ik ook nog wel zien. Bianca in klederdracht moet toch een mooi plaatje opleveren.
    Goede reis verder.

3. wat een mooie reis wel heel gedurfd maar erg mooi volgens mij is dit een hele aparte reis wat een mooie foto,s zeg

het zijn hele mooie landen en mooie mensen prachtig om er foto,s van te maken

zeg geniet nog van deze gedrurfde reis de groetjes van ons allebei