Afrika 25 en 26 februari 2017

Geplaatst op

Rondafels bij ochtendglorenVia Potholes en God’s Windows naar Johannesburg-Frankfurt-Schiphol

Zaterdag 25-02-2017: Met zonsopkomst is Maico nog even alleen naar de Rondavels gelopen terwijl Bianca nog even een douche nam in de camper. Het was een prachtige zonsopkomst en toen Maico boven kwam waren de Rondavels gehuld in mist en wolken, maar na 3 minuten boven op de klif te hebben gezeten in het gezelschap van een paar bavianen trok de bewolking iets weg waardoor de Rondavels toch nog zichtbaar werden. Het was werkelijk prachtig dit uitzicht in combinatie met de zonsopkomst.

Na wat mooie plaatjes te hebben geschoten is hij teruggekeerd naar de campsite om na een frisse douche een half uur later dan gepland met zijn allen te vertrekken naar de bezienswaardigheden voor vandaag en uiteindelijk naar Johannesburg te rijden om onze vlucht naar Nederland (via Frankfurt) te halen.

De route ging als eerste langs de Potholes. Zodra we uitstapten begon de zon fel te schijnen en werd het al snel lekker warm. Dit weer hadden we eigenlijk de afgelopen week moeten hebben, maar we pikten nu toch nog even wat zon mee. (Helaas niet genoeg om nog bruin te worden 🙂 ).

De potholes bleken helaas voor een groot deel te zijn afgesloten door het hoge water van de afgelopen dagen. Hierdoor konden we minder lang genieten van de verschillende uitzichten op de potholes. Maar het stukje wat we konden zien was wederom indrukwekkend.

Daarna gingen we op weg naar God’s Window. In onze reis door Zuid-Afrika in 2009 hadden wij een en al regen en was God’s Window dan ook in de mist en nevel gehuld. Het zag, gezien het zonnige weer, ernaar uit dat we dit jaar meer geluk zouden hebben en de gordijnen van God’s Window deze keer misschien wel open zouden staan.

Echter zodra we God’s Window van een afstandje in zicht kregen zagen we dat de hele omgeving mist en nevel vrij was, maar God’s Window ook nu weer volledig in de nevel en mist verdween.

Toch hebben we de wandeling naar het raam met de gesloten gordijnen maar even gemaakt, onder het mom “dan ben je er tenminste geweest” en daarna hebben we ook maar gezellig de korte wandeling door het stukje regenwoud gemaakt, waar we af en toe via stenen moesten stappen over de grote plassen water en de blubber wat het best een leuke avontuurlijke wandeling maakte.

Daarna was het moment helaas aangekomen dat we afscheid moesten nemen van Pap, die zijn prachtige reis nog verder gaat vervolgen door Zuid-Afrika, Botswana en Namibië. Na hem uitgezwaaid te hebben en toch even een brok weggeslikt te hebben voor Roos en Maico omdat het zo jammer is dat deze mooie reis samen nu alweer tot een eind is gekomen en omdat het toch ook weer een tijdje duurt voor we Pap weer zien in Nederland en het stiekem toch altijd wel een beetje spannend is hoe zijn reis verloopt zijn we met onze twee overgebleven Bobo campers richting Johannesburg gereden waar we onze campers moesten inleveren en dan met een transfer naar de luchthaven om onze vlucht te halen.

Het plan was 2 uur rijden, dan even te lunchen en daarna nog weer 2 uur rijden om zo precies op tijd bij Bobo campers te zijn. Tijdens de eerste 2 uur liep het plan echter al anders. Tijdens het rijden in de bergen viel opeens de compressie weg van de camper van Maico en Bianca en werd een heuveltje nemen toch wel een hele uitdaging. Al snel verloren we de camper van Roos, Ed en de jongens uit het oog en tuften we met alarmlampen aan langzaam de berg op terwijl we ingehaald werden door toeterende vrachtwagens. In dit tempo gaan we onze vlucht niet halen.

Bij de eerstvolgende afslag stond de familie Siemonsma gelukkig ons op te wachten. Zij hadden inmiddels door dat we verdwenen waren. We gaven aan dat er een lampje was gaan branden en er iets ratelde en de camper geen power meer had om de berg op te komen. We besloten de pauze maar de skippen en eerst maar te kijken hoever we kwamen. Eenmaal op de snelweg hebben we het eerste tankstation toch maar even gepakt om de motor te laten afkoelen en uit te zetten. Ook was een toiletbreak inmiddels heel erg welkom.

Na wat broodjes te hebben gehaald voor op de hand hebben Maico en Ed de motor weer opnieuw gestart en gelukkig bleek het probleem te zijn verholpen. Waarschijnlijk was het een compressie storing. We vervolgden met enige haast onze route naar Johannesburg om de verloren tijd in te halen. We zouden tussen 15:00 en 16:00 daar aankomen en onze transfer naar de luchthaven nemen en kwamen pas om 16:05 aangesneld. Hier kregen we wederom de stagiaire van de heenweg en na ook nog een discussie over de kosten van de reparatie van de versnellingsbak op de heenweg van de camper van de familie Siemonsma konden we eindelijk vertrekken naar de luchthaven.

Zodra we op de luchthaven van Johannesburg aankwamen haalden we opgelucht adem en besloten we dat we wel een neut hadden verdiend. We proostten op de mooie reis die we dankzij Pap samen hadden beleefd en met deze gezellige borrel kwam dan toch echt een eind aan onze tijd samen in het mooie Zuid-Afrika.

Vervolg vlucht Johannesburg-Frankfurt-Schiphol

Zondag 26-02-2017: Landen op Schiphol na de vlucht vanuit Johannesburg, via Frankfurt naar Amsterdam.

De vluchten verliepen gelukkig voorspoedig en nadat alle koffers weer compleet waren namen we op de parkeerplaats afscheid om ieders weer te vertrekken naar ons dagelijks leventje thuis.

Jammer dat dit avontuur er weer op zit, het was weer een geweldige ervaring en we hebben volop genoten van de prachtige natuur (uitzichten én dieren), gezellige familie momenten en om een stralende Pap te zien rondscheuren in zijn basic bush campertje helemaal in zijn element in zijn favoriete continent Afrika. Alleen al zijn stralende gezicht en enthousiasme als hij weer wat moois had gezien maakte deze reis meer dan de moeite waard.

Wij zijn ontzettend dankbaar dat wij deze ervaring van hem cadeau hebben gekregen, want wat een fantastisch cadeau en een fantastische week hebben we met zijn allen gehad!

Dit zijn herinneringen om nooit te vergeten. Pap, heel erg bedankt en wij wensen je een fijne en voorspoedige verdere reis en dat je nog even lekker mag genieten van het mooie Afrika zonder al die druktemakers om je heen 🙂 .

Wij gaan je weer volgen op je blog die je hopelijk weer bij gaat houden en genieten zo nog even na van ons eigen Afrika avontuur.

5 reacties op “Afrika 25 en 26 februari 2017&rdquo

1. Mooie foto’s weer gemaakt hoor! De laatste is ook mooi, maar ik mis er 1tje 🙂
    leuk dat je met z’n alle mooie herinneringen maakt!

2. Nou eindelijk jullie verslag gelezen en wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt.
    en wat een echt fantastische foto’s heb je gemaakt Maico.
    Ook de familie foto’s zijn geweldig.
    Krijg er nu ook zin in om een X de reis te maken.
    Dank je weer voor veel leesplezier.

3. jullie hebben weer een hele mooie vakantie gehad geniet maar weer mooi na
    groetjes herman en joke

4. Een geweldig mooi verslag van de week. Ik ben geroerd door de teksten. Het was voor mij de beste week in vele jaren. Bedankt.