Budapest om te verkennen

Geplaatst op

Vandaag is het de dag voor oudjaarsdag en ik wacht in de lobby op Bianca die nog even naar de kamer terug moest van het Mecure hotel waar we verblijven.
Onze kamer kijkt uit op de kerk nou ja op de toren van de kerk van de burchtwijk. Maar dat mag de pret niet drukken aangezien we op de bovenste etage slapen is er een goede kans dat we met de jaarwisseling uitzicht hebben op het vuurwerk. De beroemde brug en kasteel zijn beide op 15 minuten lopen verwijderd dus we kunnen alle kanten op.

Om het meeste uit ons verblijf te halen heb ik net bij de receptie (was toch aan het wachten) 2 kaartjes voor de hop on hop of bus gehaald kosten 5000 forint omgerekend 18 euro voor 2 dagen onbeperkt toeren langs de bezienswaardigheden van Budapest.
De kosten zijn pp en is incl boottochten (ook in de avond19:00) het is misschien niet het goedkoopste maar zeker wel een handig vervoersmiddel zo in een onbekende stad.

We gaan zo eerst even geld ophalen want euro’s kennen ze wel maar wordt hier ten gunste van de ontvanger afgerekend.

Het is nu de volgende ochtend en ik zal een update schrijven van wat we gisteren gedaan hebben.
Na ons vertrek uit het hotel zijn we naar de top van de Gellértheuvel gelopen wat ook de burchtwijk genoemd wordt. Hier zit het kastelen district en geeft bij Mátyas tempel een fantastisch uitzicht over de Donau en het stadsdeel Pest. Het is hier om die reden dan ook erg druk. Vanuiy daar hebben we de bus (rode lijn) gepakt en wat ons opviel was dat de kwaliteit van deze dure buslijn niet optimaal te noemen is. Maar goed de bus ging verder naar de Citadel wat het hoogste puntje is van Budapest en werkelijk een briljant uitzicht geeft over de stad en de Donau.

Vanaf de heuvel zijn we naar beneden gelopen (wachten op de bus duurde te lang) naar de winkelstraat. Het is rond oud en nieuw hier nog steeds kerst sfeer dus een Hongaarse warme wijn ging gaat er nu wel in. Vanaf het plein was het maar een klein stukje lopen naar de Basiliek István. Mooie kerk waar we een kaarsje hebben aangestoken voor de mensen en dieren die ons dierbaar zijn geweest maar niet meer onder ons zijn. Hier vandaan zijn we weer op de rode lijn gestapt om bij de bekende brug uit te stappen. Hier hebben we een tijdje rond gehangen om foto’s te nemen.

Eenmaal de brug over gestoken hebben we het einde van de middag en de avond in Pest door gebracht. Vanuit deze kant is het perfect om foto’s te nemen over de Donau en de Burchtwijk.

Nu dag twee.
Allereerst het is vandaag oudjaarsdag en dat betekend dat we tot 12 uur op straat rond hangen. Maar wat gaan we dan allemaal doen vandaag. Het kaartje wat ik gisteren had gehaald voor de hop on hop off bus was vandaag nog geldig en aangezien we er gisteren bijna geen gebruik van hadden gemaakt wouden we dat vandaag goed maken. Waarom we er geen gebruik van hebben gemaakt heeft eigenlijk te maken met de onlogische tijden waarop deze maatschappij rijd. Het kon dus makkelijk voorkomen dat we bij een overstap of een toeristische trekpleister een half uur tot 3 kwartier moesten wachten. Dat vinden wij niet wenselijk en daarom lopen we de stukken maar weer. Zo ook vandaag. We hadden gedacht op de gele lijn te stappen welke bij de beroemde brug vertekt. Daar aangekomen blijkt dat de bus maar 1x per uur gaat en de volgende zou pas met 20 minuten aankomen. Jammer maar helaas wij een ander plan bedenken. Weet je wat we gaan gewoon de burchtwijk verkennen en dan richting Margret eiland want dat zou heel bijzonder zijn.

De burchtwijk is met zijn kasteel en kerk een absolute aanrader om te gaan kijken we hebben genoten van de heerlijke kleine steegjes en het uitzicht wat je hier krijgt. De warme wijn die ik probeerde smaakte minder geslaagd moet ik wel zeggen. Maar goed het was koud en we moesten nog een eindje lopen.

Van de burchtwijk zijn we bij de Donau op de metro gestapt na een kaartje voor een dag gehaald te hebben. Hiermee zijn we naar Margret eiland gegaan dit park zou vast mooi zijn in het voorjaar en zomer maar in de winter kan je er alleen heen om te sporten en te niksen. Dus wij gauw weg en naar het andere groot park gegaan met de tram en de metro (hier hoefde we niet op te wachten) daar aangekomen zijn we eerst een kopje koffie en een glas warme chocolade melk gaan drinken. Omdat de wandeling op de burcht ons toch wel wat hongerig heeft gemaakt hebben we ook nog een goulash soep besteld en die was heerlijk!

Op weg naar het badhuis en kasteel in het park! Leuk om rond te lopen en sfeer op te snuiven dus we hebben er een uurtje rond gehangen en toen met de benenwagen en metro terug naar de marktplaats bij de grote Basiliek en de winkelstraat hier hebben we ons te goed gedaan aan wat alcoholische versnaperingen want het is immers oudejaarsavond :-). Hier wordt oud en nieuw gevierd als verkleedpartij dus ook wij konden hierin niet achterblijven zoals je kunt zien:)

Oudjaar vier je hier op de markt en niet zoals ik dacht aan het water met uitzicht over de Donau en kerk/kasteel. Nee hier wordt het vuurwerk midden op de markt afgestoken met iedereen erom heen en op de markt klinkt de muziek uitbundig. Het is misschien wel het beste te beschrijven als een kroeg in de buitenlucht met veel vuurwerk.

Zoals je kan voorstellen hebben we ons dit jaar ook weer uitstekend vermaakt met oud en nieuw. Wij wensen jullie al het beste voor dit jaar en dat alle wensen mogen uitkomen!